I. OBLASŤ: DODRŽIAVANIE ZÁKLADNÝCH ĽUDSKÝCH PRÁV A SLOBÔD
1.1 Kritérium: Základné ľudské práva a slobody
ŠTANDARD:
Sociálne
služby sú poskytované v súlade so základnými ľudskými právami a slobodami,
prirodzenou ľudskou dôstojnosťou, s princípmi nediskriminácie z dôvodu
pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, či iného zmýšľania
národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo etnickej
skupine, majetku, rodu alebo iného postavenia prijímateľa sociálnej služby a sú
poskytované v prostredí, ktoré si prijímateľ sociálnej služby vybral.
Poskytovateľ sociálnej služby má písomne vypracované postupy, pravidlá a podmienky dodržiavania základných ľudských práv a slobôd a aktívne zabezpečuje ich dodržiavanie v súlade s prirodzenou dôstojnosťou a princípmi nediskriminácie v prostredí, ktoré si prijímateľ sociálnej služby vybral. Poskytovateľ sociálnej služby predovšetkým aktívne zabezpečuje ochranu pred diskrimináciou, neľudským zaobchádzaním alebo ponižujúcim zaobchádzaním, trestaním, vykorisťovaním, násilím a zneužívaním.
Poskytovateľ sociálnej služby vytvára podmienky na uplatňovanie základných ľudských práv a slobôd podľa medzinárodných dohovorov, Ústavy Slovenskej republiky a tohto zákona.
- § 6 odsek 2 písmeno a), odsek 3 písmeno a) až c) zákona o sociálnych službách.
- Poslanie a vízia zariadenia (Kritérium 2.1).
- Odborné, obslužné a ďalšie činnosti.
- Personálna práca - princípy práce zamestnancov a etika výkonu povolania.
- Spracovávanie osobných údajov.
- Činnosti spojené so zabezpečením práv a právom chránených záujmov klientov, ktoré nie sú zabezpečované odbornými, obslužnými a ďalšími činnosťami.
- Posudzovanie a zabezpečovanie vhodnej infraštruktúry v spojení s Kritériom 4.1
PREDPOKLADY REALIZÁCIE:
DETERMINUJÚCA DOKUMENTÁCIA:
- Zákon č. 460/1992 Z. z. Ústava Slovenskej republiky v ZNP
- Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou (antidiskriminačný zákon) v ZNP
- Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v ZNP
- Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov
- Dohovor o právach dieťaťa
- Všeobecná deklarácia ľudských práv OSN (1948)
- Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím (2010)
- Charta základných práv Európskej únie (2007)
- Etický kódex sociálneho pracovníka a asistenta sociálnej práce SR
1.2 Kritérium: Sociálny status prijímateľa sociálnej služby
ŠTANDARD:
Poskytovateľ
sociálnej služby rešpektuje a podporuje rozvoj schopností, zručností a
vedomostí prijímateľa sociálnej služby, zachovanie jeho vlastnej identity,
osobnej integrity, osobnej nezávislosti, individuálnej rozmanitosti a podporuje
vytváranie pozitívneho obrazu o prijímateľovi sociálnej služby.
INDIKÁTOR:
Poskytovateľ
sociálnej služby rešpektuje a aktívne podporuje zachovanie identity prijímateľa sociálnej
služby, osobnej integrity, osobnej nezávislosti, individuálnej rozmanitosti a
aktívne zabezpečuje právo na vzdelávanie, prípravu na zamestnávanie a prístup k
individualizovanej podpore.
Poskytovateľ
sociálnej služby má písomne vypracované postupy podpory rozvoja schopností,
zručností a vedomostí prijímateľa sociálnej služby a aktívne ich realizuje na individuálnej úrovni. Poskytovateľ sociálnej služby vedome a aktívne
podporuje vytváranie pozitívneho obrazu o každom prijímateľovi sociálnej služby
aj smerom k nemu, smerom k ostatným prijímateľom sociálnej služby a smerom k verejnosti.
ROZSAH PÔSOBNOSTI:
- § 6 odsek 2 písmeno a), odsek 3 písmeno a) až c); §7 písmeno a), b) a d) o sociálnych službách.
- Odborné, obslužné a ďalšie činnosti.
- Činnosti spojené s realizáciou individuálneho plánu.
- Činnosti spojené s voľnočasovými aktivitami a doplnkovými službami.
- Činnosti spojené s realizáciou informačnej stratégie.
Výsledky dosahované pri plnení tohto kritéria, majú dopad na plnenie Kritéria 1.3.
Individuálne schopnosti, zručnosti, vedomosti a aktivita klientov sú považované za základné vstupy do individuálneho plánovania služieb.
DETERMINUJÚCA DOKUMENTÁCIA: viď kritérium 1.1
1.3 Kritérium: Vzťahy, rodina, komunita
Poskytovateľ sociálnej služby aktívne dodržuje právo na rovnosť príležitostí.
- § 4; § 6 ods. 2 písm. a); § 6 ods.3 písm. a); § 7 písm. a), b), d); § 61 ods. 4; § 97 zákona o sociálnych službách.
- Činnosti spojené s realizáciou individuálneho plánu (kritérium 2.5)
- Činnosti spojené s voľnočasovými aktivitami a doplnkovými službami (kritérium 1.2).
- Činnosti spojené so sociálnym poradenstvom.
PREDPOKLADY REALIZÁCIE:
- Realizácia individuálneho prístupu s využívaním individuálnych plánov (Kritérium 2.5). Súčasťou zisťovania musí byť aj sociálna a rodinná anamnéza a autobiografický portrét klienta.
- Kvalitný adaptačný proces v rámci ktorého sa upresňuje individualita klienta, jeho sociálna a rodinná anamnéza a autobiografický portrét klienta.
- Sociálne poradenstvo, ktorého súčasťou je aj podpora prirodzených väzieb na rodinu a komunitu aktívnou komunikáciou a možnosťou základného sociálneho poradenstva pre rodinu klienta.
- Budovanie spolupráce s rodinou, obcou a komunitou v súvislosti s poskytovaním kvalitnej sociálnej služby.
- Zostavovanie voľnočasových aktivít (Kritérium 1.2).
- Zabezpečenie zisťovania spokojnosti klientov s kvalitou vzťahov a využívanie zistených skutočností pri zvyšovaní kvality sociálnej služby (Kritérium 2.9).
DETERMINUJÚCA DOKUMENTÁCIA: viď kritérium 1.1