I. OBLASŤ: PROCEDURÁLNE PODMIENKY
1.1 Kritérium: Účel a obsah poskytovania sociálnej služby (strategická vízia, poslanie, ciele) a prístup k prijímateľovi sociálnej služby
- § 6 odsek 3 písm. c); § 7 písm. a), c), d); § 9 ods. 9); §
64 ods.2 písm. c); § 64 ods. 3 písm. i);
§ 96. - Činnosti spojené so strategickým plánovaním a stanovovaním cieľov.
- Odborné, obslužné a ďalšie činnosti.
- Činnosti spojené s informačnou stratégiou.
PREDPOKLADY REALIZÁCIE:
Účel sociálnej
služby je v zákone vymedzený vecným zameraním sociálnej služby v § 2 ods.
1) zákona. Obsahom sociálnej služby je v zmysle § 15 zákona vykonávanie
odborných, obslužných a ďalších činností, zabezpečenie ich vykonávania
alebo utváranie podmienok na ich vykonávanie v rozsahu podľa druhu
poskytovanej služby. Účel a obsah je špecifikovaný v našej zriaďovacej
listine a vo Výpise z registra poskytovateľov sociálnych služieb a premieta sa do poslania,
vízie a cieľov poskytovateľa. Poslanie vyjadruje zmysel našej existencie. Keďže
sú naše sociálne služby zriadené orgánom verejnej správy, poslanie sa viaže na
zákon o sociálnych službách. Vízia sa vyhlasuje ako časovo ohraničený
strategický rámec z ktorého vychádzajú ciele, plány a prístupy
v poskytovaní sociálnych služieb.
Poskytovateľ je organizáciou zriadenou Trnavským samosprávnych krajom pre zabezpečenie plnenia úloh kraja v oblasti sociálnych služieb. Strategická orientácia zariadenia preto vychádza z Koncepcie rozvoja sociálnych služieb na území Trnavského samosprávneho kraja 2021-2023.
DETERMINUJÚCA DOKUMENTÁCIA:
- Ústava Slovenskej republiky
- Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v ZNP
- Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v ZNP (pre zariadenia VÚC)
- Koncepcia rozvoja sociálnych služieb na území Trnavského
samosprávneho kraja 2021-2023
1.2 Kritérium: Dostupnosť sociálnej služby pre každého žiadateľa, ktorý spĺňa podmienky na poskytnutie sociálnej služby ustanovené týmto zákonom
ŠTANDARD: Poskytovateľ sociálnej služby nemôže odoprieť prístup k sociálnej službe fyzickej osobe, ktorá spĺňa podmienky na poskytnutie sociálnej služby ustanovené týmto zákonom, na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery alebo etnickej skupine, majetku, rodu alebo iného postavenia, zdravotného postihnutia a veku. Každému, kto žiada o poskytnutie sociálnej služby u poskytovateľa sociálnych služieb, je sociálna služba poskytnutá v súlade so zákonom alebo mu je poskytnuté sociálne poradenstvo o možnostiach zabezpečenia sociálnej služby alebo potrebnej podpory iným subjektom. Žiadnemu prijímateľovi sociálnej služby nie je poskytovaná sociálna služba proti jeho vôli alebo len na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národného pôvodu alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, majetku, rodu alebo iného postavenia, zdravotného postihnutia a veku. Poskytovateľ sociálnej služby na základe vnútorných pravidiel prostredníctvom určeného zodpovedného zamestnanca aktívne, transparentne a zrozumiteľne informuje všetkých potenciálnych záujemcov o ponúkanej sociálnej službe a o všetkých právach a povinnostiach, ktoré pre záujemcu o sociálnu službu zo zmluvy o poskytovaní sociálnej služby vyplynú, vrátane druhu, formy, rozsahu poskytovania sociálnej služby a výšky úhrady za jej poskytnutie.
ROZSAH PÔSOBNOSTI:
- § 6 ods. 1 a 2, § 7 písm. a), b), c), d), § 9 ods. 9 zákona o sociálnych službách.
- Činnosti spojené s prvým kontaktom s občanom - potenciálnym klientom.
- Činnosti spojené s príjmom klienta.
- Sociálne poradenstvo.
- Zákon č. 365/2004 Z.z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochranepred diskrimináciou (antidiskriminačný zákon).
DETERMINUJÚCA DOKUMENTÁCIA:
- § 33 a 39 zákona o sociálnych službách.
- Zriaďovacia listina príslušných druhov služieb.
- Výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb.
- Posudok o odkázanosti na sociálnu službu.
- Rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu
službu.
1.3 Kritérium: Zmluva o poskytovaní sociálnej služby a postup pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní sociálnej služby
- § 6 ods. 2 písm. b), § 72 ods. 2-3), § 72 - § 74, § 94 - § 96 zákona o sociálnych službách.
- Činnosti spojené s prvým kontaktom s občanom - potenciálnym klientom.
- Činnosti spojené s informačnou stratégiou.
- Činnosti spojené s uzatvorením zmluvy o poskytovaní sociálnej služby.
Zmluva o poskytovaní sociálnych služieb sa uzatvára podľa požiadaviek § 74 zákona o sociálnych službách. Špecifikácia ustanovení zákona je uvedená v Domácom poriadku a v Procese prijímania a prepúšťania klienta a v Dokumente postupu - Postup pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní sociálnej služby (ŠZ a VI).
- Zákon č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákonač. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní.
- Zákon č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov.
- Etický kódex sociálneho pracovníka a asistenta sociálnej práce SR.
- Zákon č. 365/2004 Z.z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochranepred diskrimináciou (antidiskriminačný zákon).
- Zákon č. 601/2003 o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- VZN Trnavského samosprávneho kraja.
1.4 Kritérium: Účel a odborné zameranie metód, techník a postupov pri poskytovaní odborných činností vymedzených pre daný druh sociálnej služby
- § 7 písm. a), b), c); § 98 o sociálnych službách.
- Odborné činnosti, obslužné a ďalšie činnosti so zameraním na tie, kde sa aplikuje priamy a individualizovaný kontakt s klientom.
- Personálna práca - výber, príprava a vzdelávanie pracovníkov.
- Zabezpečovanie vhodnej infraštruktúry a materiálno technického zabezpečenia.
Realizácia odborných činností
pri poskytovaní sociálnych služieb sa opiera o písomne zadokumentované
odborné postupy. Základným
východiskom je spracovaná vízia a poslanie zariadenia a definované
odborné činnosti.
K zabezpečeniu realizácie
kritéria slúži Proces prípravy a riadenia odborných postupov.
- Viď. Proces prípravy a riadenia odborných postupov.
- Zákon č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona
- Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
- Zákon č. 219/2014 Z.z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Dokumenty postupov k odborným činnostiam (prvky Aba programu, Teacch program, Snoezelen, Canisterapia)
1.5 Kritérium: Individuálny plán prijímateľa sociálnej služby alebo postupy a pravidlá individuálnej práce s prijímateľom sociálnej služby
ŠTANDARD: Poskytovateľ sociálnej služby je povinný prihliadnuť na individuálne potreby prijímateľa sociálnej služby pri poskytovaní všetkých druhov sociálnych služieb. Sociálne služby uvedené v § 26, § 27, § 33, § 40 a § 57 sú poskytované na základe individuálneho plánu, ktorý
vychádza z individuálnych potrieb, schopností a cieľov prijímateľa sociálnej
služby. Individuálny plán je nástrojom na spoluprácu medzi prijímateľom
sociálnej služby a zamestnancami poskytovateľa sociálnej služby. Každý prijímateľ sociálnej služby má komplexný individuálny plán, ktorý obsahuje jeho ciele (najmä vo fyziologickej, sociálnej, psychickej, kultúrnej a spirituálnej oblasti) a želania, ale aj ciele v oblasti aktivizácie, vzdelávania a zamestnávania, ktoré smerujú k podpore nezávislého života, podpore duševného zdravia alebo k prevencii voči zhoršeniu súčasného stavu. Cieľom individuálneho plánu je vytvoriť takú podporu, aby mohol prijímateľ sociálnej služby žiť zmysluplný a čo najsamostatnejší život. Poskytovateľ sociálnej služby vytvára priestor na to, aby pri všetkých rozhodnutiach poskytol prijímateľovi potrebnú podporu a rešpektoval jeho preferencie a želania. Poskytovateľ pobytovej sociálnej služby využíva všetky možnosti na uľahčenie prechodu prijímateľa pobytovej sociálnej služby ku komunitnému spôsobu života v prirodzenom prostredí. Individuálny plán reflektuje rozhodnutia a preferencie prijímateľa sociálnej služby v oblasti podpory, efektívne sa realizuje a je pravidelne prehodnocovaný a aktualizovaný prijímateľom sociálnej služby a zamestnancami poskytovateľa sociálnej služby. Poskytovateľ sociálnej služby má písomne alebo audiovizuálne vypracovaný individuálny plán pre každého prijímateľa sociálnej služby tak, aby bol zrozumiteľný prijímateľovi sociálnej služby, jeho rodine a podpornej komunite.
Poskytovateľ sociálnej služby plánuje, realizuje a hodnotí priebeh poskytovania sociálnej služby spoločne s prijímateľom sociálnej služby s ohľadom na jeho osobné ciele a možnosti. Ak je prijímateľom sociálnej služby maloleté dieťa, rozhodujúce postavenie má rodina a pri plánovaní sa vychádza z individuálnych potrieb rodiny prijímateľa sociálnej služby.
Poskytovateľ sociálnej služby rešpektuje osobné preferencie prijímateľa sociálnej služby pri výbere kľúčového pracovníka v procese individuálneho plánovania. Počet prijímateľov sociálnej služby, ktorých v procese individuálneho plánovania podporuje a sprevádza jeden kľúčový pracovník poskytovateľa sociálnej služby, zohľadňuje mieru intenzity potrebnej podpory.
V procese individuálneho plánovania poskytovateľ sociálnej služby podporuje prijímateľa sociálnej služby v príprave plánu vopred vyslovených želaní, ktorý špecifikuje starostlivosť, podporu a možnosti nezávislého života podľa preferencií prijímateľa sociálnej služby v situácii, keď mu zdravotný stav v budúcnosti neumožní komunikovať svoje voľby a preferencie.
- § 6 odsek 2 písmeno a); § 7 písmeno a) až d); § 9 odsek 1 a 2 zákona o sociálnych službách.
- Odborné činnosti, obslužné a ďalšie činnosti so zameraním na tie, kde sa aplikuje priamy a individualizovaný kontakt s klientom.
- Personálna práca - výber, príprava a vzdelávanie pracovníkov.
- Zabezpečovanie vhodnej infraštruktúry a materiálno technického zabezpečenia.
- Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v znení neskorších predpisov.
- Zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia - zákon č. 447/2008 Z. z.
- Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov.
- Viď. Proces individuálneho plánovania so sociálno-výchovným programom.
1.6 Kritérium: Aktivizácia prijímateľa sociálnej služby a sieťovanie ďalšej podpory
ŠTANDARD: Poskytovateľ sociálnej služby zabezpečuje každému prijímateľovi sociálnej služby prístup k rôznym druhom aktivizácie, ktoré zohľadňujú potreby a preferencie prijímateľa a ktorých prostredníctvom môže rozvíjať svoje kognitívne schopnosti a zručnosti v oblasti zamestnávania, vzdelávania alebo v iných oblastiach tak, aby mohol naplniť predstavu o svojom sociálnom postavení v živote. Rozvoj zručností je prispôsobený osobným preferenciám prijímateľa sociálnej služby, jeho veku, zdravotnému stavu a individuálnym schopnostiam a môže obsahovať aj rozvoj každodenných zručností vrátane úkonov starostlivosti o seba. Poskytovateľ sociálnej služby podporuje prijímateľov sociálnej služby v založení a rozvíjaní ich podpornej sociálnej siete a udržiavaniu kontaktu s členmi svojej sociálnej siete tak, aby im uľahčil nezávislý život a začlenenie sa do komunity. Poskytovateľ sociálnej služby poskytuje podporu v prepájaní a sieťovaní prijímateľov sociálnej služby, ich rodín a blízkych osôb v súlade s ich predstavami. Poskytovateľ sociálnej služby podporuje alebo zabezpečuje prijímateľom sociálnej služby prepojenie s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a ďalšími podpornými službami v komunite (napríklad Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, agentúry podporovaného zamestnávania, agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti, školy, sociálna poisťovňa, psychoterapie a iné).
1.7 Kritérium :Podpora pri zabezpečení zdravotnej starostlivosti a prevencia v oblasti zdravia
ŠTANDARD: Poskytovateľ sociálnej služby aktívne podporuje prijímateľa sociálnej služby pri realizácii jeho práva na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. V prípade potreby zdravotných výkonov, ktoré nie je možné poskytovať v zariadení, má poskytovateľ pobytovej sociálnej služby vypracovaný postup pre zabezpečenie adekvátnej zdravotnej starostlivosti pre prijímateľov sociálnej služby. Poskytovateľ pobytovej sociálnej služby zabezpečuje alebo realizuje pravidelné vzdelávanie v oblasti zdravia zamerané najmä na zmierňovanie dopadov socioekonomických determinantov zdravia, poskytovanie informácií a konzultácií o zdravom životnom štýle a správnych hygienických návykoch a preventívne aktivity zamerané na zachytenie chorôb vo včasnom štádiu predovšetkým prostredníctvom skríningu.
1.8 Kritérium: Prevencia krízových situácií a práca s rizikom v sociálnych službách. Používanie prostriedkov netelesného obmedzenia a telesného obmedzenia.
ŠTANDARD: Poskytovateľ
sociálnej služby má vypracované postupy a pravidlá riešenia krízových situácií
a systém preventívnych opatrení na predchádzanie vzniku krízových
situácií. Poskytovateľ sociálnej služby má zistené rizikové oblasti, v ktorých
hrozí riziko porušovania základných ľudských práv a slobôd a má písomne vypracované
vnútorné preventívne opatrenia na predchádzanie ich porušovaniu. Poskytovateľ sociálnej
služby spolu s prijímateľom sociálnej služby, jeho rodinou a inými osobami
navrhuje ,dohodne a vypracováva postup krízovej intervencie na zvládanie krízových
situácií, má vytvorené postupy a pravidlá na riešenie krízy
u prijímateľa sociálnej služby a zabezpečenie vhodných služieb (napríklad
rizikový plán).
Pri poskytovaní sociálnej služby má
poskytovateľ sociálnej služby určené postupy a pravidlá používania prostriedkov
netelesného a telesného obmedzenia v jasne definovaných prípadoch nutnosti
ich využitia. Všetky použitia netelesných a telesných obmedzení je poskytovateľ
sociálnej služby povinný hlásiť v súlade s týmto zákonom. Prijímatelia
sociálnej služby nie sú vystavení izolácii alebo obmedzujúcim prostriedkom. Poskytovateľ
sociálnej služby uplatňuje prioritne alternatívne riešenia namiesto používania izolácie
alebo obmedzenia a zamestnanci sú vyškolení v deeskalačných technikách,
krízovej intervencii, plánovaní rizík a predchádzaniu utrpenia prijímateľov sociálnej
služby alebo ohrozeniu života alebo zdravia zamestnancov. Nastavenie deeskalačných
techník, techník na zvládanie krízy je realizované a konzultované s prijímateľmi sociálnej
služby tak, aby boli identifikované spúšťače a faktory, ktoré môže vnímať prijímateľ
sociálnej služby ako nápomocné v predchádzaní kríz. Zároveň je nutné, aby boli
definované preferované metódy, techniky a postupy krízovej intervencie. Preferované
metódy, techniky a postupy krízovej intervencie identifikované konkrétnym prijímateľom sociálnej služby
sú okamžite dostupné pri vzniku krízy a sú súčasťou jeho individuálneho plánu.
ROZSAH PÔSOBNOSTI:
- § 6 odsek 3 písmeno b); § 7 písmeno a); § 10 zákona o sociálnych službách.
- Kritérium 1.1.
- Adaptačný proces.
- Činnosti spojené s netelesným a telesným obmedzením klienta.
- Personálna práca - vzdelávanie pracovníkov.
PREDPOKLADY REALIZÁCIE:
Poskytovateľ má vzhľadom na
cieľovú skupinu a druh služieb spracované rizikové oblasti u svojich
klientov a prijíma preventívne opatrenia.
DETERMINUJÚCA DOKUMENTÁCIA:
- Zákon č. 460/1992 Z. z. Ústava Slovenskej republiky
- Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v znení neskorších predpisov.
1.9 Kritérium: Ochrana pred zlým zaobchádzaním
ŠTANDARD: Poskytovateľ sociálnej služby má spracované a realizuje preventívne opatrenia a postupy na zabránenie mučeniu alebo krutému, neľudskému či ponižujúcemu zaobchádzaniu v súlade s čl.16ods. 2ÚstavySlovenskej republiky a ostatným formám zlého zaobchádzania. Zamestnanci poskytovateľa sociálnej služby zaobchádzajú s prijímateľmi sociálnej služby ľudsky, dôstojne a s úctou. Žiadny prijímateľ sociálnej služby nie je vystavený akejkoľvek forme týrania, ponižujúceho zaobchádzania, zneužívania alebo iným formám zlého zaobchádzania. Poskytovateľ sociálnej 448/2008 Z. z. Zbierka zákonov Slovenskej republiky Strana 137 služby má prijaté náležité opatrenia, aby nedochádzalo k žiadnym formám týrania, zanedbávania, zneužívania alebo zlého zaobchádzania. Poskytovateľsociálnejslužbypomáhaprijímateľomsociálnejslužby,ktoríbolitýraní,zanedbávaní alebo zneužívaní, získať potrebnú podporu. Voči osobe, o ktorej bolo preukázané, že týra, zneužíva alebo zanedbáva prijímateľov je vyvodená disciplinárna a iná právna zodpovednosť.
1.10 Kritérium: Zisťovanie spokojnosti prijímateľov sociálnej služby so všetkými zložkami poskytovanej sociálnej služby (najmä prostredie, starostlivosť, strava a podobne), využívanie zistených skutočností pri zvyšovaní kvality poskytovanej sociálnej služby a určenie spôsobu podávania sťažnosti súvisiacej s poskytovaním sociálnej služby
ŠTANDARD: Poskytovateľ
sociálnej služby informuje a sprístupní prijímateľom sociálnej služby
mechanizmy/spôsoby nastavené pre vyjadrenie ich názorov a pripomienok k poskytovaniu
služieb a ich zlepšovaniu. Poskytovateľ sociálnej služby rešpektuje právo prijímateľa
sociálnej služby na vyjadrenie spokojnosti alebo nespokojnosti s kvalitou poskytovanej
a zabezpečovanej sociálnej služby. Vyjadrenie nespokojnosti so sociálnou službou
prijímateľom sociálnej služby nie je podnetom ani dôvodom na vyvodzovanie dôsledkov,
ktoré by prijímateľovi sociálnej služby spôsobili akúkoľvek ujmu.
Poskytovateľ sociálnej služby sa pravidelne
zaujíma o názor prijímateľa sociálnej služby na poskytovanú sociálnu
službu. Osoba, ktorá sa domnieva, že práva a právom chránené záujmy prijímateľa
sociálnej služby boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou poskytovateľa sociálnej
služby alebo zriaďovateľa sociálnej služby, môže podať sťažnosť. Poskytovateľ informuje prijímateľov sociálnej služby
o postupoch podávania podnetov a sťažností na báze dôvery, taktiež o možnosti
využiť pomoc orgánov a inštitúcií, ktoré na základe platných právnych predpisov
pôsobia v oblasti ochrany a podpory ľudských práv alebo v oblasti
ochrany práva všeobecne. Poskytovateľ sociálnej služby informuje prijímateľov sociálnej služby o možnostiach využiť právne
poradenstvo a v prípade záujmu umožní prístup k právnym zástupcom a vytvorí
podmienky na stretávanie sa s nimi v súkromí.
ROZSAH PÔSOBNOSTI:
- § 6 odsek 2 písmeno a) a odsek 3 písmeno c); § 7 písmeno a) a c) zákona o sociálnych službách.
- Komunikačná stratégia.
- Podávanie a riešenie podnetov, pripomienok a sťažností.
- Kritérium 2.10.
PREDPOKLADY REALIZÁCIE:
Plnenie podmienky kvality je zabezpečované Procesom riadenia sťažností a pripomienok, Internou smernicou o vybavovaní sťažností a Internou smernicou o vybavovaní petícií.
DETERMINUJÚCA DOKUMENTÁCIA:
Dokumentácia v rámci Procesu riadenia sťažností a pripomienok.
1.11 Kritérium: Poskytovanie informácií záujemcom o sociálnu službu a prijímateľom sociálnej služby v im zrozumiteľnej forme ,podľa ich individuálnych potrieb a schopností
ŠTANDARD: Záujemcovi o sociálnu
službu ,prijímateľovi sociálnej služby, jeho rodine a iným osobám poskytovateľ
sociálnej služby poskytuje komplexné, dostupné, zrozumiteľné a pravdivé informácie
im dostupným a zrozumiteľným spôsobom, podľa ich individuálnych potrieb a
schopností. Poskytovateľ sociálnej služby aktívne komunikuje so záujemcom
o sociálnu službu a prijímateľom sociálnej služby, využíva formy verbálnej
komunikácie, neverbálnej komunikácie a využíva alternatívne spôsoby a metódy
komunikácie. Komunikácia prebieha na princípoch partnerstva a rovnakého zaobchádzania.
Poskytovateľ sociálnej služby v zrozumiteľnej forme poskytuje jasné a vyčerpávajúce
informácie prijímateľom sociálnej služby a ich blízkym osobám o podpore
a starostlivosti a sprostredkúva im informácie o podpore v
oblasti zdravia tak, aby im bolo umožnené realizovať slobodné a informované
rozhodnutia.
Poskytovateľ sociálnej služby aktívne
informuje záujemcu o poskytovanie sociálnej služby alebo prijímateľa
sociálnej služby o aktuálnej dostupnosti a podmienkach poskytovania sociálnej
služby.
Poskytovateľ sociálnej služby zabezpečuje,
aby odborní zamestnanci ovládali spôsoby a metódy komunikácie zohľadňujúce
individuálne potreby prijímateľa sociálnej služby.
Poskytovateľ sociálnej služby zabezpečuje,
aby záujemca o sociálnu službu, prijímateľ sociálnej služby, jeho rodina
boli informovaní o najnovších trendoch a prístupoch pri poskytovaní sociálnej
služby, druhoch sociálnych služieb, formách a spôsoboch poskytovania sociálnych
služieb.
Poskytovateľ sociálnej služby aktívne zabezpečuje, aby informácie
osobného charakteru boli záujemcovi o poskytovanie sociálnej služby a prijímateľovi
sociálnej služby podávané vhodným spôsobom, vo vhodnom čase a na vhodnom mieste
a k tomu zodpovedajúcim a kompetentným zamestnancom.
ROZSAH PÔSOBNOSTI:
- § 6 ods. 2 písm. b); § 7 písm. a), § 105 ods. 2, zákona o sociálnych službách.
- Informačná stratégia zariadenia (Kritérium 4.2).
- Základné sociálne poradenstvo (Kritérium 2.8).
- Proces prijímania a prepúšťania klienta.
- Činnosti spojené s denným kontaktom s klientom a rodinou.
PREDPOKLADY REALIZÁCIE:
Poskytovanie informácií klientom a ich rodinným príslušníkom sa viaže na celý komplex činností v zariadení, ktoré zahŕňajú formálne aj neformálne nástroje. Základným predpokladom je dobrá znalosť komunikačných možností klientov a rodinných príslušníkov, ako aj vzdelávanie zamestnancov v komunikácii.
DETERMINUJÚCA DOKUMENTÁCIA:
- Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v znení neskorších predpisov
- Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám v ZNP
- Proces informačnej stratégie
1.12 Kritérium: Právo slobodne komunikovať a právo na nenarušovanie osobného priestoru
ŠTANDARD: Poskytovateľ sociálnej služby umožní, aby prijímatelia sociálnej služby mohli slobodne a bez cenzúry využívať u poskytovateľa dostupné komunikačné prostriedky(telefón, email a internet). Poskytovateľ sociálnej služby rešpektuje právo prijímateľov sociálnej služby na súkromie pri komunikácii. Poskytovateľ sociálnej služby vytvorí podmienky na to, aby prijímatelia sociálnej služby mohli komunikovať v jazyku, ktorý si sami zvolia a sprostredkuje im potrebnú podporu tak, aby mohli vyjadriť svoje potreby a želania. Poskytovateľ sociálnej služby umožní prijímateľom pobytovej sociálnej služby prijímať návštevy v primeranom čase a rešpektuje ich preferencie pri výbere osôb, s ktorými chcú udržiavať kontakt. Prijímatelia pobytovej sociálnej služby sa môžu voľne pohybovať v objekte poskytovateľa sociálnej služby (mimo priestorov vyhradených výlučne pre personál) tak, aby právo iných osôb na nenarušovanie osobného priestoru nebolo porušené. Prijímatelia pobytovej sociálnej služby môžu vzájomne komunikovať a stretávať sa vrátane komunikovania a stretávania sa s osobami opačného pohlavia.
1.13 Kritérium: Právo na nezávislý spôsob života s primeranou podporou
ŠTANDARD: Poskytovateľ
sociálnej služby podporuje prijímateľov sociálnej služby pri napĺňaní ich práva
na nezávislý spôsob života v komunite s primeranou podporou. Poskytovateľ
sociálnej služby informuje prijímateľov sociálnej služby o možnostiach
zabezpečenia finančných prostriedkov nevyhnutných pre nezávislý život v komunite
a poskytuje im podporu pri ich získavaní. Poskytovateľ sociálnej služby informuje,
sprostredkúva a podporuje prijímateľov sociálnej služby pri získaní a udržaní
bezpečného, finančne dostupného a prijateľného bývania v komunite.
Poskytovateľ sociálnej služby informuje,
sprostredkúva a podporuje prijímateľov sociálnej služby pri využití práva
na prístup ku vzdelávaniu, profesijnému rozvoju a získavaniu platených pracovných
príležitostí.
Poskytovateľ sociálnej služby informuje,
sprostredkúva a podporuje prijímateľov sociálnej služby v zapojení sa
do politického a verejného života a podporuje ich pri uplatňovaní ich
volebného práva a účasti v politických, náboženských a spoločenských
organizáciách a v organizáciách zastupujúcich záujmy cieľových skupín prijímateľov
sociálnych služieb.
Poskytovateľ sociálnej služby informuje,
sprostredkúva a podporuje prijímateľov sociálnej služby pri využívaní spoločenských,
kultúrnych, náboženských a voľnočasových aktivít v komunite, ktoré si sami
prijímatelia sociálnych služieb vybrali.
Prijímateľom sociálnej služby sú ponúkané
pravidelné a plánované, vekovo vhodné a primerané aktivity v priestoroch
poskytovateľa sociálnej služby a aj v komunite.
1.14 Kritérium: Právo na uplatňovanie spôsobilosti na právne úkony
ŠTANDARD: Poskytovateľ sociálnej služby podporuje prijímateľov sociálnej služby pri uplatňovaní spôsobilosti na právne úkony alebo im sprostredkuje možnosť iniciovať konanie o prinavrátení spôsobilosti na právne úkony. Zamestnanci zaobchádzajú a komunikujú s prijímateľmi sociálnej služby vždy s rešpektom a úctou, pričom uznávajú ich schopnosť porozumieť informáciám, rozhodovať sa. Podpora pri rozhodovaní a spolupráca s rodinou a dôverníkom je prevažujúci model.
1.15 Kritérium: Dôverník v sociálnych službách
ŠTANDARD: Poskytovateľ sociálnej služby, okrem poskytovateľa sociálnej služby poskytovanej ambulantnou formou alebo sociálnej služby uvedenej v § 28, § 41 až 47a § 52 až 60, umožní prijímateľovi sociálnej služby využiť jeho právo na určenie dôvernej osoby, s ktorou môže konzultovať svoje slobodné rozhodnutia o podpore, poskytovaní sociálnej služby a s jej podporou realizovať rozhodnutia o osobných, právnych, finančných a ďalších záležitostiach. Poskytovateľ sociálnej služby rešpektuje voľbu tejto osoby prijímateľom sociálnej služby a rešpektuje aj autoritu nominovanej podpornej osoby tak, aby boli rozhodnutia prijímateľa sociálnej služby efektívne komunikované a realizované.